Bestel het boek De vlinder in de boksring hier.

Marqt - Challenger van onecht eten

Je kunt de marktleider challengen (Avis, Route Mobiel), je kunt een hele categorie challengen (easyJet, Suitsupply), maar je kunt ook een maatschappelijke misstand challengen. Waar Kalo Bagijn een einde wil maken aan de woekerpolissen, challengt Quirijn Bolle met zijn Marqt onecht eten en massaproductie. Echt eten. Oorspronkelijk eten, zonder manipulatie. Eten waarvan je het verhaal kent, waarvan je weet waar het vandaan komt omdat het van dichtbij komt of van een bekende leverancier. Neemt het met zijn verswinkelketen met duurzame producten op tegen de grote supermarktketens. Echt eten is een nieuwe categorie. Echt eten is een alternatief voor de supermarkt. Echt eten is een tegenbeweging, in de woorden van Bolle een voorwaartse tegenbeweging (‘We zijn niet tegen om tegen te zijn’). Marqt wil de concurrent niet direct aanvallen, maar is ervan overtuigd dat je met echt eten de wereld kunt verbeteren. ‘We verkopen niet onder kostprijs. Want er is altijd iets of iemand die de prijs betaalt.’

‘Jullie zijn duur’, hoort Bolle vaak van mensen. ‘Nee, zeg ik dan, wij zijn minder goedkoop. Want in de prijzen van de grote supermarktketens zijn heel veel zaken onzichtbaar gemaakt.’ Als je daar koopt, ben je misschien niet de dief van je eigen portemonnee maar wel van heel veel andere dingen, betoogt hij. ‘Wij maken het onzichtbare zichtbaar. Bij ons is brood brood, gebakken door bakkers die wij kennen en die wij vertrouwen, met 100 procent natuurlijke ingrediënten. Wat is het brood dat je bij Albert Heijn of welke andere supermarkt koopt? Zijn dat weekmakers, emulgatoren, wat zit er allemaal in? Is dat nog wel brood?’