Bestel het boek De vlinder in de boksring hier.

Route Mobiel - De donderslag van Route Mobiel bij heldere ANWB-hemel

Paniek intern bij de ANWB in Den Haag is er paniek. Totale paniek. Alle ANWB-managers worden teruggeroepen van vakantie. Alle verloven worden ingetrokken. Er is spoedberaad. Muller: ‘Het was alle hens aan dek. Dit gaat fout, dat wisten ze. Niet alleen omdat de mannen van Tango erachter zitten. Maar ze weten gewoon dat ze fout zitten. Dat ze te makkelijk geld verdienen aan mensen. Dingen doen die niet kloppen.’ Dat zit ‘m vooral in twee dingen, schetst Muller. Ten eerste het gemak waarmee de ANWB met zijn vier miljoen leden jaar in jaar uit zijn prijs voor een Wegenwacht-lidmaatschap verhoogt met wel 7 procent. ‘Ze hebben bijna 1 miljard euro omzet. De helft van de Nederlanders denkt dat het overheid is, er heerst een enorme ambtenarencultuur. Ze hadden daarnaast geen enkele concurrent. De Wegenwacht is de omzetgenerator, de kurk waar het hele bedrijf op drijft.’

Arrogantie ten top Muller weet nog precies wat ze nu echt triggerde om met Route Mobiel het monopolie van de ANWB te breken. Dat was al enkele jaren eerder, in hun Tango-tijd. ‘We waren twee jaar bezig toen de ANWB ook begon met onbemande tankstations. ’s Avonds in het NOS Journaal lichtte directeur Guido van Woerkom toe waarom. Hij zei: ‘Wij vinden dat er concurrentie moet komen op de markt van benzine’. De mega-arrogantie ten top. Want daar hadden wij al voor gezorgd.’ Begin 2004, nadat Tango is verkocht aan Q8, zit Muller met zijn zakenpartner Marc Schröder in het Hilton Schiphol. ‘We hadden een maand vrij genomen. We haalden de ANBW-file er nog eens bij die we maakten in onze Tango-tijd. Zo’n grote markt en zo’n ambtenarencultuur. Dat arrogante monopolistengedrag, dat klakke-loze jaarlijks verhogen van de contributie.’ En ineens wisten ze het. Een alternatief voor de Wegenwacht, dat zou moeten kunnen werken, besluiten ze nog dezelfde dag. Erachter zat een persoonlijke drijfveer van Muller. ‘Het mensen onnodig te veel laten betalen, dat keur ik heel erg af. En bedrijven als de ANWB weten zelf heel goed dat het goedkoper kan.’